Vanha kirkonpaikka Markkina

Käsivarrentie 4654, 99470 Enontekiö

Kuva muistomerkistä

Kuva Enontekiön seurakunta, Eija Leppänen

Akvarelli Markkinan kirkosta, maalannut Yrjö Kortelainen.

Enontekiön seurakunnan toinen kirkko rakennettiin Markkinaan, koska Rounalaan rakennetun seurakunnan ensimmäisen kirkon koettiin olevan kaukana. Kerrotaan, että kirkonpaikka valikoitui sen mukaan, mihin Rounalan kirkon tietämillä Naakelissa enoon heitetty hirsi rantautui.

Markkinan kirkko rakennettiin vuonna 1661. Markkinan kirkossa on tiettävästi ollut Lapin ensimmäinen tunnettu alttaritaulu. Maalaus kuvaa Jeesusta ristillä ja se on tuntemattoman ruotsalaisen käsityömaalarin tekemä vuodelta 1689. Nykyään maalausta säilytetään Enontekiön kirkon sakastissa Hetassa, ja kuva siitä on tässä vieressä.

Kirkon läheisyydessä oli myös hautausmaa, pappila, kirkkotupia ja tuomarintupa. Paikka muodostui keskeiseksi, ja niin muodostui nimi Enontekiö, suurten jokien alku ja tekijä. Enontekiö tuli koko pitäjän ja kunnan nimeksi. Vuonna 1728 Markkinan kirkko tuhoutui ja samalle paikalle rakennettiin uusi kirkko.

Kun Suomi erotettiin Ruotsista 1809, Markkinan kirkko jäi seurakunta-alueen syrjään ja kesällä 1826 kirkko purettiin. Seinähirret ja lattiaparrut tehtiin lautaksi, jonka päälle kasattiin kirkon omaisuus. Kirkon hirret uitettiin ja laskettiin pitkin Muonionjokea alas. Hirsien matka jatkui virrassa ohi Karesuannon ja Kuttasen ja lopulta ne ohjattiin Palojoensuun kylän rantaan. Oulussa sijaitsevan Turkansaaren kirkon ulko-ovi, virsitaulun jalka sekä alttarin ja kuoripylvään osia on peräisin Markkinan kirkosta.

Markkinan kirkonpaikalla on muistomerkki, ja sinne on valtatien varresta viitoitus.

Finna.fi on museoviraston tietokanta, josta löytyy kuva ja tietoa muistomerkistä.

Linkki tietokantaan on täällä.

Muistomerkki on tärkeä paikka seurakunnalle

Markkinan kirkon paikalla pidetään säännöllisesti jumalanpalveluksia.
Tämä jumalanpalvelus pidettiin 31.7.2022, kuvat: Antti Lehmus

Jumalanpalveluksen toimitti vt. kirkkoherra, rovasti Anne Lehmus