Vanha kirkonpaikka Palojoensuu

Palojoensuun kirkonpaikka, Palojoensuun kirkko

Väylänrannantie , 99450 Enontekiö

Akvarelli Palojoensuun kirkosta (1827-1864), Yrjö Kortelainen

Markkinan kirkon seinähirret ja lattiaparrut tehtiin lautaksi, jonka päälle kasattiin kirkon omaisuus. Hirret uitettiin Muonionjokea alas Palojoensuuhun.

Sinne rakennettiin Enontekiön seurakunnan kolmas kirkko vuonna 1827. Pitäjän keskus ja kirkonkylä siirtyi samalla Palojoensuuhun.

Vuonna 1838 huomattiin, että Palojoensuun kirkko oli korjauksen tarpeessa. Kalustotarkastuksessa todettiin kiinteistön ja irtaimiston olevan rapistunut niin, että niitä ei enää kannattanut korjata – ainoastaan jalkapuu oli käytettävässä kunnossa. Palojoensuun kirkko palveli vain nelisenkymmentä vuotta ja vuonna 1856 tulleen käskyn mukaan uusi kirkko tuli rakentaa Hettaan, ja näin myös tapahtui. Vuonna 1865 Hettaan rakennettu kirkko tuhoutui Lapin sodassa lokakuussa 1944.