Ristiäiset

Lämpimät onnittelut uuden perheenjäsenen syntymän johdosta! Lapsi on kallis lahja ja hän ansaitsee kaikkea hyvää ja kaunista. Kaste on yksi sellainen asia, lahja, joka kantaa halki elämän. Kun lapsi kastetaan, kulkee siunaus ja rakkaus hänen mukanaan ikuisesti.

Kastejuhlaa vietetään yleensä kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kaste voidaan toimittaa seurakunnan tiloissa tai kotona.   KirkkoherranvirastoLinkki avautuu uudessa välilehdessä  auttaa juhlajärjestelyissä alkuun. Alla olevat linkit avautuvat ev.-lut. kirkon suomenkielisille sivuille.

Kaste on Jeesuksen Kristuksen asettama sakramentti ja kristittynä olemisen perusta, joka kantaa läpi koko elämän. Kasteessa ihminen tulee osaksi kotiseurakuntaansa sekä maailmanlaajuista kirkkoa ja kristittyjen joukkoa.

Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut. Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. (Ps. 139: 13-14)

Kaste voidaan toimittaa kotona, kirkossa tai jossain muussa seurakunnan tilassa sekä jumalanpalveluksen yhteydessä. Sopiaksenne ristiäisten ajankohdasta tai varataksenne papin tai kastepaikan seurakunnalta voitte olla yhteydessä kirkkoherranvirastoon. Linkki avautuu uudessa välilehdessäKastetilaisuuden järjestäminen on maksutonta Enontekiön seurakunnan jäsenille.

On toivottavaa, että vanhemmat ja pappi tapaavat ennen kastetilaisuutta. Tapaamisessa sovitaan kastejuhlan kulusta ja virsistä sekä täytetään lasta koskeva rekisteröimislomake.

Ristiäiset ovat tavallisimmin viikonloppuna, mutta vanhempien toivoessa voi päivä olla joku muukin. Kotiseurakunta lahjoittaa lapselle kastekynttilän ja kastetodistuksen sekä kummeille annettavat kummitodistukset. Kastettavalla tulee olla vähintään kaksi kummia, jotka ovat evankelis-luterilaisen kirkon konfirmoituja jäseniä.

Kastejuhlaa seuraavana sunnuntaina vietetään jumalanpalvelusta, johon kastettu, tämän perhe, kummit ja isovanhemmat ovat lämpimästi tervetulleita. Jumalanpalveluksessa luetaan kastettujen nimet sekä rukoillaan kastettujen ja heidän läheistensä puolesta.

Lapsille ja lapsiperheille

Seurakunta järjestää lapsille ja lapsiperheille säännöllistä kerhotoimintaa ympäri Enontekiön kuntaa. Lisäksi on erilaisia tapahtumia ja teemapäiviä yhteistyössä alueen eri toimijoiden kanssa.

Tervetuloa mukaan!

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Mikä kastevirreksi ristiäisiin?

Valitse virsikirjan kastevirsistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä suosikkisi.

Kaikki on valmiina!

Kastemalja Enontekiön kirkosta.