Gásta

Liekkus lihkusávaldagat ođđa bearašlahtu riegádeami dihte!

Gástadilálašvuohta dollo dábálaččat guovtti mánu geahčen das go mánná lea riegádan. Máná sáhttá gásttašit searvegotti dálus dehe ruovttus. Girkohearrádoaimmahat veahkeha álgui ávvudemiid ordnemis. Liŋkkat vuollelis rahpasit ev. lut. girku suomagielat siidduide.

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku